LA VIE DEVANT SOI

blött hår som luktar tjära
mörk 46-cents-choklad
ayurvediskt Yogi-te med ingefära
Ola Salos sommarprat
öm, utspänd knallrosa hud på baksidan av låren
den där himlen
som ser ut som et utspillt glas lättmjölk
som nån fimpat i
den där himlen som alltid kommer krypande över en
förr eller senare
när man känner sig som en
igelkott
i fuktigt blåbärsris

åh alla människor
jag har lärt mig att ignorera människor
att förakta människor
människor
att gå rakt fram
men huvudet högt
fast med världens kanske bistraste uppsyn
och en tämligen tröttsam känsla av maktlöshet
män
män
män
usch
usch
usch
jag tycker synd om er
ännu mer tycker jag synd om mig själv
som blir en bitterfitta
så fort jag kliver utanför dörrn.
Min vän Camilla som bodde i ett litet hus i förorten till Paris
bestämde sig en dag för att räkna
exakt hur många kommentarer hon fick
under en dag
av män.
kommentarer är ju ett relativt neutralt ord
men i den här bemärkelsen
har det en bestämt negativ klang, ok?
bitterfittigt negativ, tro mig.
Camilla åkte till skolan som vanligt,
gjorde det hon brukar göra,
varje dag,
som vanligt.
Vid dagens slut
hade räkningen hamnat på den fina summan
av 37.
37.
på en dag.

Kommentarer:
Postat av: Cool Cat

Åh,Becka - håll ut tills du får komma hem till Stockholm. Fjollträsket där alla heterosexuella "män" är så groomade och så fokuserade på sig själva att de inte bryr sig om att kommentera förbipasserande unga kvinnor.

Och du - när du åker tillbaka till Paris igen kan du få låna min osynlighetsluva!

Just nu är det varmt och mjällfantasin är kul(för att det är roligt att dansa på ett skrivbord i fallande snö), men det fungerar inte om man vill svalka av sig. Man blir ändå röd och svettig av att dansa fort, fort fort. Igelkotten i fuktigt blåbärsris däremot - den funkar perfekt. Tack för den! Jag är en igelkott, jag är en igelkott, jag är en igelkat........ Milles myrtilles! Maman

2009-07-31 @ 13:00:59
Postat av: Elin P

Miss you.

2009-08-13 @ 16:51:43

Ny kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback